Ревю: „Бариерата“, Павел Вежинов

Предупреждение: съдържа спойлери.

Иска ми се да бях прочела всичко от Павел Вежинов още когато приятелка ми препоръча „Нощем с белите коне“, когато бяхме на 14, и след това намерих случайно „Везни“ в библиотеката на майка ми. Тогава бях абсолютно пленена и години наред смятах Вежинов за един от двамата най-добри български писатели. Просто тогава съм била по-неизкушена и можех да потъна в историята по начин, който не успявам да уловя в днешно време – и тези две книги за мен бяха страхотно удоволствие поради това умение, особено „Везни“. Сега имам нужда от повече от интересна история и четивен стил, плюс това имам толкова много „замърсявания“ поради много по-широките ми познания за какво ли не и те постоянно се месят в четенето и преживяването ми с произведението. (Сигурно затова в днешно време мн по-рядко попадам на книга, която силно да ме развълнува).

11014

С това не искам да кажа, че Вежинов не е толкова добър, колкото съм го смятала; напротив, той е безспорно изключително талантлив писател, с явно призвание и талант. При малко други писатели (и то не само сред българските) има такава сполучлива спойка от лекота на изказа, умелост в избора на художествени средства и сила на внушението. За мен това е много важен елемент за всяка книга, която не е „еднодневна“ л-ра. При сюжетите и персонажите положението също е отлично. „Бариерата“ е особена история с неколцина страхотно убедителни персонажи, но за съжаление слабо изпълнена, според мен, философска подложка. Може би защото ден преди това бях гледала „Соларис“ на Содърбърг и идеите за скръбта, самоизцелението, решението да оставим миналото в миналото или неспособността да излезем от него, бяха поставени толкова умело с толкова пестеливи изразни средства, но идеите на повестта за свободата срещу конформизма ми се видяха наивни, слабо разработени и някак прозрачни – донякъде като общо взето верните, но твърде предъвкани сентенции за Големите Неща в Живота, които циркулираха едно време из ученически тетрадки, а днес във фейсбук.

Чудех се дали Доротея отговаря на тропата Manic Pixie Dream Girl. От една гледна точка да, защото функцията ѝ в рамките на повестта е да разбие вкоравелите представи на Антони за нормалното и неговата социална стойност, да го „събуди“ (което е на практика единствената функция на MPDG в естествената ѝ среда, а именно Холивуд) за свободата и истински ценното в живота, след като е приключила с тази дейност тя умира. Но ако се погледне от друга страна, която според мен е по-органична от гледна точка на тематичната цялост на произведението, Доротея умира, защото остава неразбрана/неприета от онзи, на когото е гледала като на дълго чаканото споасение и приемане – както загатва неведнъж и д-р Юрукова, която служи като ключ за тълкуване на отношенията между двамата главни герои. Освен това MPDG би трябвало да няма собствен вътрешен живот, което в никакъв случай не може да се каже за Доротея, освен ако не разглеждаме цялата ѝ история, изповед и особени способности, както и реакциите ѝ към тях, единствено като средства за отключване на развитието на Антони. Това обаче за мен е неубедително; всъщност по-скоро Антони може да се разглежда като инструмент за подбутване на Доротея да се разкрие пред читателя, неговият вътрешен живот, неговата психология беднеят пред нейните. Всичко зависи от гледната точка, която възприеме читателят: дали се идентифицира с Антони (което, струва ми се, е подкрепено от повествованието поне в първата половина на книгата) и използва Доротея и историята ѝ като житейски урок, или се вчувства в историята на Доротея и възприема нейната истина. Така че нямам окончателен отговор по въпроса за MPDG, освен че е впечатляващо, че тази тропа е толкова универсална, че части от нея могат да се открият в българска повест от 70те.

В крайна сметка книгата е чудесна, просто далеч не толкова вълнуваща и богата на смисли, колкото мислех, че ще бъде.

Реклами

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s